Isu pengharaman pemakaian tudung di IPTA dan IPTS di Malaysia



Isu pengharaman pemakaian tudung di IPTA dan IPTS di Malaysia. Ahli-ahli parlimen negara sudah mendapat kata sepakat bagi mengharamkan pemakaian tudung bagi pelajar wanita di IPTA dan IPTS di Malaysia ini berikutan dengan faktor-faktor kesihatan. Ini kerana pelajar-pelajar wanita yang memakai tudung ini didapati kurang mendapat prestasi yang agak cemerlang. Kenyataan ini juga disahkan oleh pakar-pakar di hospital selayang yang membuat kajian terperinci pemakaian tudung ini.

Mereka berkata tudung ini akan menyebabkan pengedaran udara yang kurang dan menyebabkan kepala yang melindungi otak akan menjadi kurang segar dan akan menjadikan otak mereka tidak aktif seperti pelajar-pelajar yang tidak memakai tudung. Jadi bagaimana isu ini boleh berlaku topik ini sengaja ditulis dan hanya disiarkan kecil sahaja di bahagian muka surat yang sekiranya tidak diteliti tidak akan nampak.

Adakah kerajaan Malaysia takut akan hal ini. Yang dulu begitu marah terhadap Singapura yang memberhentikan 2 orang murid perempuan kerana memakai tudung ke sekolah. Ape susah jadi dengan isu ini diam begitu sahaja. Sekarang ape sudah jadi paku dulang paku serpih mengata orang dia yang lebih. Sekarang Malaysia sanggup mengHARAMkan pemakaian tudung pihak JAKIM juga tidak dapat berbuat apa-apa dengan isu ini. Ini kerana semuanya terletak di tangan menteri-menteri di Malaysia.

Bagaimana pula dengan Pak Lah yang selalu menjadi Imam di masjid-masjid, adakah beliau juga bersetuju dengan isu pengharaman pemakaian tudung ini. Jadi bagaimana seorang Imam boleh setuju tentang pengharaman pemakaian tudung ini.

Bagi pihak Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). International Islamic University Malaysia (IIUM) juga hanya menunggu dan lihat sahaja apa yang akan terjadi. Universiti ini dahulu yang mewajibkan setiap pelajar wanitanya memakai tudung apabila memasuki kawasan universiti kini hanya mengambil endah tak endah sahaja mengapa MALAYSIA sekarang ini. MALAYSIA yang dulunya dikenali kerana agama rasminya adalah agama Islam. Kini boleh mengharamkan pemakaian tudung di Malaysia yang kita semua sudah maklum sebagai seorang wanita Islam wajib memakai tudung.

Isu ini sengaja tidak digembar-gemburkan agar tidak mahu berlaku kekecohan ataupun apa-apa reformasi. Pihak media massa seperti TV juga tidak mahu mengambil inisiatif bagi membetulkan semua ini. Adakah Malaysia sudah lemah..

Pihak menteri juga sudah mengeluarkan notis bagi pengharaman pemakaian tudung ini di semua IPTA dan IPTS dan juga akan menghantar notis ini ke sekolah-sekolah. Pihak menteri juga telah menyenaraikan beberapa jenis tudung yang haram dipakai sewaktu berada di dalam sekolah ataupun kawasan kampus antara jenis tudung yang tidak boleh dipakai ialah:-

1)TUDUNG SAJI;
2)TUDUNG PERIUK;
3)TUDUNG TERMOS;
4)TUDUNG CAT;

dan berbagai-bagai jenis TUDUNG BOTOL yang selalu menjadi permainan murid sekolah masih di dalam pemerhatian

Korang rasa sakit hati tak? Miss pun sama jugak. penat je baca. Ok, miss nak kreditkan  entry ni kepada blog http://www2.adamainaa.com/ . Sebenarnya, x tahu siapa penulis asal. sebabnya entry ni dah pun tercopy and tercopy. Miss dah pernah terbaca entry ni beberapa tahun dulu..tp still boleh terkena lagi..aduyaii, liza..liza, mana la ada menteri2 yang bersidang raya2 ni..=p. 




P/S : Harap-harap Miss bukan orang terakhir yang terkena. LOL

11 comments:

My Name is Mar said...

bengong-_-"

A-Chik said...

kalau betulla..memang semua menteri kat malaysia ni memang jahil la..

miss lyzeer said...

hoho..kena baca entry sampai habis

Anonymous said...

dah agak dah,stat je bace prenggan ketiga tu memang saye tak pecaye dah..mna mungkin malaysia nak wat camtu...

yayath said...

macam pernah terbaca..hehe..tapi tadi macam agak terkena jugak la~~hahha

miss lyzeer said...

artikel ni memang dh lama, dulu pun dah ada,..hehe, nampaknya bukan miss sorang je terkena..kui2x

adamainaa.com said...

Hehehe

miss lyzeer said...

adamainaa.com : kenapa hehe, adalah anda turut terkena..=p

Haszrol said...

memang 'senget' lah entry ni...

Sharifah Syahirah said...

allahuakbatr..penat marah2.nasib baik baca sampai habis.

Leeza said...

@Sharifah Syahirah
terkona eden =p